Blog

Dawid Wieczorek

 (+48) 510 554 140
 Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Kim jest specjalista SEO?

Dzisiejszy świat biznesu w dużym stopniu oparty jest na istnieniu firmy w internecie. Przedsiębiorstwa posiadające sklepy internetowe lub strony wizytówkowe skupiają się na wprowadzaniu do swojej oferty nowych produktów czy innowacyjnych form świadczenia usług dla swoich klientów. Jednakże niezależnie od jakości naszego produktu, prawdopodobieństwo tego, że utonie on w morzu konkurencji jest bardzo wysokie. Można jednak temu zaradzić, korzystając z usług specjalisty SEO, który sprawi, że nasza strona dotrze do większej ilości klientów, dzięki swojej wysokiej pozycji w wyszukiwarce internetowej.

Czym właściwie jest SEO?

SEO (ang: Search Engine Optimization) - jest to optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych. Za tym skrótem kryje się zbiór działań podejmowanych w celu osiągnięcia przez wybraną stronę możliwie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania na daną frazę kluczową. Optymalizacja strony przez specjalistę SEO polega na poszukiwaniu jak najlepszego zbioru rozwiązań, związanych między innymi z contentem - czyli treścią, znajdującą się na stronie, kodem źródłowym witryny oraz linkami przychodzącymi i wychodzącymi. Działań tych jest znacznie więcej, jednak wszystkie mają jeden cel - sprawienie aby witryna zajmowała jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Specjalista SEO - kim właściwie jest?

Specjalista SEO to osoba, która mówiąc najprościej, zajmuje się tym, aby użytkownik wpisujący dane zapytania do wyszukiwarki internetowej, otrzymał dokładnie taki wynik, na jakim mu zależy. Dlaczego to takie ważne w kontekście klikalności strony? Warto sobie zadać zasadnicze pytanie, a mianowicie jak często sami przechodzimy na drugą lub trzecią stronę w wyszukiwarce? Otóż odsetek takich osób jest naprawdę znikomy. Większość z nas klika w jedne z pierwszych wyników, które pojawiają się na dane zapytanie. Specjalista SEO jest to zatem człowiek, który dzięki zdobytej wiedzy i umiejętnościom, wie jakie działania należy podjąć, żeby umieścić daną stronę w pierwszych wynikach wyszukiwania Google.

Działania podejmowane przez specjalistę SEO

Jednym z zadań, którymi zajmuje się specjalista SEO, jest tzw. audyt strony, który polega na szczegółowej analizie danej witryny pod względem spełniania zaleceń dotyczących indeksowania. Jest to działanie, podejmowane często na początku współpracy z specjalistą SEO. Dzięki niemu dowiesz się między innymi jakie błędy znajdują się w Twojej witrynie, a także na jakiej pozycji wyświetla się aktualnie w wynikach wyszukiwania na daną frazę kluczową.

Następnym etapem jest poprawienie błędów występujących w kodzie witryny, co oznacza, że specjalista SEO powinien znać co najmniej podstawy znajomości HTML i CSS. Jednakże, to nie wszystko. Specjalista SEO powinien posiadać wiedzę nie tylko z zakresu IT ale również wiedzieć jakie działania marketingowe należy podjąć aby skutecznie wypromować daną witrynę.

Kolejnym krokiem, jest optymalizacja stron internetowych, polegająca na dostosowaniu ich do aktualnych wymogów wyszukiwarek. Zadaniem specjalisty SEO jest sprawienie, aby dana witryna miała jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie była możliwie najczęściej odwiedzana przez użytkowników.

Po poprawieniu kodu witryny oraz wprowadzeniu odpowiednich optymalizacji nadchodzi czas na link building, czyli budowanie odpowiedniego profilu linków prowadzących do danej witryny lub znajdujących się w jej obrębie. Poprawnie zbudowane linkowanie wewnętrzne sprawi, że użytkownicy więcej czasu spędzą na danej stronie, dzięki czemu znajdą interesujące ich informacje i skorzystają z usług, oferowanych przez daną firmę.

Cechy charakterystyczne dla specjalisty SEO

Każdy zawód potrzebuje pracownik, charakteryzującego się pewnymi cechami i umiejętnościami, by można go nazwać specjalistą w danej dziedzinie. Nie inaczej sprawa się ma w segmencie SEO. Niewątpliwie wśród cech, którymi powinien się wyróżniać specjalista SEO, należy wymienić:

  • kreatywność,
  • cierpliwość,
  • wytrwałość,
  • determinacja w dążeniu do celu,
  • konsekwencja i systematyczność,
  • odporność na stres.

Jednakże to nie wszystko - specjalista SEO powinien podążać za trendami powszechnie panującymi w świecie internetu, aby móc konkurować z najlepszymi. Ponadto, zdobywanie nowych informacji oraz ciągłe poszerzanie swoich kompetencji w pozytywnym skutku wpłyną na świadczone usługi, co za tym idzie na lepsze działania pod względem SEO. Ponadto, kluczową kwestią będzie także posiadanie umysłu analitycznego oraz umiejętność znalezienia rozwiązań różnego rodzaju problemów, bowiem pokonywanie ich często stanowi długą i mozolną drogę przez morze nieprawidłowych informacji, którymi raczy nas Internet.

Zdecydowanie praca specjalisty SEO nie nadaje się dla osób, które poddają się już po pierwszych minutach niepowodzeń. Niebagatelne znaczenie w tej kwestii ma zdobywane doświadczenie, gdyż raz rozwiązane problemy mogą pojawić się w podobnej sytuacji w przyszłości.

Pozycjonowanie stron w Google, czyli o co chodzi z tym SEO?

Działania związane z SEO są niezbędnym elementem promowania każdej strony internetowej. Witryny, które zauważamy w wynikach wyszukiwania nie znajdują się tam bez powodu, a możemy je tam znaleźć głównie dzięki działaniom SEO, na które zdecydowali się ich właściciele. Tego typu działania są najchętniej podejmowane przez:

  • Sklepy internetowe
    Wyobraźmy sobie, że zakładamy sklep internetowy związany z tematyką mody, sportu lub IT. Samo opublikowanie sklepu nie sprawi, że klienci w jakiś sposób na niego trafią. Tutaj głównym elementem promocji może okazać się pozycjonowanie, które spowoduje, że nasz sklep pojawi się w wyszukiwarce na frazy związane z nim tematycznie, takie jak przykładowo: “torebki z filcu”. Można również liczyć w dziesiątkach, czy nawet setkach sklepy, które oferują klientom odzież firmy Adidas czy Nike, jednakże klienci najchętniej wybierają strony, które są najlepiej wypozycjonowane, a co za tym idzie najłatwiejsze do znalezienia w wyszukiwarce.

  • Strony ofertowe
    Ta sama zasada dotyczy również stron, na których prezentowana jest oferta naszej firmy. W okolicy może istnieć wiele gabinetów medycyny estetycznej, wypożyczalni busów czy firm oferujących usługi tapicerskie, lecz klienci zwrócą uwagę tylko na te, które znajdują się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Często tego typu strony nie mogą pojawić się w wynikach wyszukiwania ponieważ Google nie wie o ich istnieniu. Zadaniem specjalisty SEO jest naprowadzenie go na daną stronę internetową i pokazanie, że jest to wartościowa witryna, która może pomóc klientom w znalezieniu rozwiązania ich problemu.

  • Blogi
    Ten rodzaj witryn internetowych, niezależnie od tematyki publikowanych na nim wpisów również potrzebuje pomocy specjalisty SEO. W Internecie możemy znaleźć informacje na prawie każdy interesujący nas temat, przez co nasz blog może nie zostać zauważony przez potencjalnych czytelników. Dlatego warto skorzystać z pomocy specjalisty SEO, który dzięki podjęciu odpowiednich działań sprawi, że nasz blog pojawi się na początku wyników w wyszukiwarce internetowej, przez co stanie się łatwiejszy do znalezienia w Internecie.

Prawie wszystko już wiemy, ale ile to kosztuje?

Warto również mieć świadomość cen, które panują w świecie SEO, gdyż są one bardzo zróżnicowane. Wszystko zależy od doświadczenia oraz umiejętności danego specjalisty, a przede wszystkim od struktury naszej strony. Po przeprowadzonym audycie będzie można wycenić, ile cała usługa będzie kosztować. Na jej koszt wpływają następujące czynniki:

  • liczba podstron w witrynie - im więcej będzie podstron, tym więcej będzie pracy dla specjalisty, co oznacza, także większy koszt,
  • ilość treści na stronie,
  • segment rynku, w którym działa strona - naturalnie im bardziej rynek jest "przepełniony" tym więcej działań trzeba podjąć, aby wspiąć się na samą górę wyników wyszukiwania,
  • historia i wiek domeny.

Ponadto warto wspomnieć, że specjalista SEO stosuje indywidualne podejście do każdego klienta. Usługi SEO nie są również działaniem jednorazowym, lecz opierają się na długofalowej współpracy, która pozwala na uzyskanie jak najlepszych rezultatów dla danej strony internetowej.

Mini-Słowniczek SEO

Osoby, które nie były wcześniej związane z branżą pozycjonowania stron internetowych, mogą nie znać niektórych sformułowań używanych przez specjalistów SEO. Dlatego przygotowałem mini słownik podstawowych pojęć, które pozwolą chociaż w niewielkim stopniu rozwinąć wiedzę w zakresie SEO:

  • Algorytm Google - algorytm opracowany przez Google, mający na celu odpowiedzieć w jak najlepszym stopniu na zapytanie użytkownika.
  • Aktualizacja algorytmu Google - wspomniana wyszukiwarka jest pewnego rodzaju programem komputerowym, w związku z tym, co jakiś czas wymaga aktualizacji, aby dostarczane przez nią wyniki wyszukiwania były jak najbardziej trafne. W ciągu roku może pojawić się nawet kilkaset aktualizacji algorytmu, ale tylko niektóre z nich są na tyle rozbudowane, aby zmienić widoczność wielu stron internetowych.
  • Audyt SEO - analiza przeprowadzona przez specjalistę SEO, dzięki której możliwe jest lepsze wypozycjonowanie strony w internecie.
  • Content - cała treść umieszczona w danej witrynie internetowej. Można do niej zaliczyć m.in. tytuły podstron, tagi czy treść artykułów.
  • Link - element treści, który po kliknięciu przez użytkownika przekieruje go na daną stronę lub podstronę.
  • Link wewnętrzny - link prowadzący do podstrony, znajdującej się w tej samej domenie.
  • Link zewnętrzny - link prowadzący do strony znajdującej się w innej domenie.
  • Anchor - można go określić jako link zamieszczony w witrynie, wyświetlający się w formie konkretnego tekstu. Po kliknięciu w niego, użytkownik zostaje przeniesiony na inną stronę internetową.
  • URL - unikalny adres strony internetowej, który identyfikuje lokalizację zasobów w Internecie. Podstawowy URL składa się z protokołu (http lub https), domeny (domena) oraz rozszerzenia (pl). Przykład: https://domena.pl
  • SERP - wyniki wyszukiwania na dane zapytania w Google.
  • Słowa kluczowe - słowa wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki internetowej.
Komentarze  
0 #2 Mariola 2020-09-15 08:37
Artykuł, który na pewno przyda się niejednej osobie, zastanawiającej się nad podjęciem współpracy przy pozycjonowaniu stron. Szczególnie przydatny może okazać się mini słowniczek pojęć SEO, który z pewnością pomoże w lepszej komunikacji między specjalistą a właścicielem witryny.
Cytować
0 #1 Weronika 2020-09-09 13:37
Dawid, świetny artykuł, każdy laik powinien go przeczytać, żeby dowiedzieć się czym jest SEO. A to warto wiedzieć, bo bez pozycjonowania w obecnych czasach bardzo łatwo zginąć w gąszczu konkurencji.
Cytować
Dodaj komentarz

Masz pytanie?

Chętnie na nie odpowiem. Przejdź na stronę kontaktową i wybierz najwygodniejszą dla siebie metodę kontaktu. Czekam na Ciebie!
Realizacja: Starterfirm.pl