Skip to main content
Dawid Wieczorek Specjalista SEO Kraków • Pozycjonowanie stron internetowych • Kampanie Google Ads • Facebook Ads

Zaplecze SEO

Dodaj komentarz

Chociaż linki przychodzące można obecnie zdobyć na wiele różnych sposobów, własne zaplecze w dalszym ciągu jest ważnym elementem warsztatu pracy każdego pozycjonera. Jego posiadanie wiąże się też z licznymi korzyściami. Omówię je pokrótce na przykładzie własnej działalności.

Zaplecze SEO

Własne zaplecze - jakie korzyści związane są z jego posiadaniem?

Podstawową zaletą posiadania własnego zaplecza SEO jest swoboda w dodawaniu linków: jestem w stanie decydować o ich wyglądzie, charakterze i intensywności zamieszczania (przy współpracy z zewnętrznymi wydawcami wygląda to różnie). Nie mniej istotna jest możliwość szybkiego reagowania na zmiany algorytmów wyszukiwania - na własnych stronach modyfikacje, będące odpowiedzią na nie, mogę wprowadzać praktycznie natychmiast.

Zaplecze SEO - dodatkowe możliwości dla pozycjonera

Większość moich stron zapleczowych ma niszową tematykę i jest zoptymalizowana pod niezbyt konkurencyjne frazy. Pozwala mi to uzyskać dwie podstawowe korzyści:

  1. Generuje ruch organiczny (co oczywiste - duża jego część trafia następnie na strony klientów);
  2. Ogranicza koszty, związane z pozycjonowaniem witryn zapleczowych.

Własne zaplecze stanowi też dla mnie swoiste laboratorium - umożliwia prowadzenie eksperymentów z nowymi technikami linkowania. Dzięki temu jestem później w stanie zaproponować klientom rozwiązania w pełni sprawdzone, bezpieczne i dające wymierne rezultaty.

Jak szukam domen pod zaplecze SEO?

Wychodzę z założenia, że w dobrze funkcjonującym zapleczu powinny znaleźć się zarówno domeny zupełnie nowe, jak i takie, które mają już swoją historię.

W przypadku tych pierwszych nie ograniczam się do nazw zawierających ważne dla klientów frazy - wzbogacam zaplecze również o domeny neutralne znaczeniowo (dbając jednak o ich dopasowanie do tematyki pozycjonowanych stron). Nie przesadzam też z ilością słów kluczowych w domenie i staram się kupować głównie domeny .pl - rozszerzenie najbardziej popularne w Polsce, w mojej ocenie najbardziej reprezentatywne. W przypadku przechwytywanych domen nie zwracam na to dużej uwagi (jest spora różnorodność), kieruje się głównie historią domeny.

Drugim, ważnym elementem mojego zaplecza, są strony zbudowane na domenach, które mają już historię. Oczywiście dużą ich część przechwytuję w trakcie wygasania, jednak nie jest to jedyna stosowana przeze mnie metoda ich pozyskiwania: niekiedy świetne efekty daje mi również posłużenie się nazwą witryny, która zanotowała dłuższą przerwę w działaniu. Przy zakupach takich domen staram się jednak zachować ostrożność, a moje decyzje poprzedza dokładna analiza.

Co analizuję przy zakupie domeny z historią?

Analizę domeny z historią. Zaczynam od wyszukania archiwalnej wersji danej strony (jak łatwo się domyślić, używam do tego serwisu https://archive.org/web/). Zwracam przy tym szczególną uwagę na treści, które wcześniej na niej publikowano: jeżeli stwierdzę, że było to słabe jakościowo zaplecze - zwykle rezygnuję z zakupu już na tym etapie. Jeżeli archiwalna witryna okaże się zadowalająca, badam dodatkowo:

  • historię linków narzędziem Majestic,
  • historię widoczności domeny narzędziem SemStorm.

Linkowanie zewnętrzne

Linki zwrotne 

Istotne znaczenie mają dla mnie trzy kwestie: ich ilość, jakość i zróżnicowanie. Oczywiście wśród domen "z drugiej ręki" trudno o perełki z idealnym profilem linków przychodzących, staram się więc zachować zdrowy rozsądek.

Zaindeksowanie strony

Wybieram - w miarę możliwości - te witryny, które w dalszym ciągu nie zostały wyindeksowane (dla niewtajemniczonych: Google potrzebuje niekiedy nawet kilku miesięcy, by przeprowadzić ten proces). Pozwala mi to ocenić, jaka była kondycja danego serwisu i jego pozycja dla najważniejszych z punktu widzenia klientów fraz. Ideałem jest sytuacja, w której strona osiągała w przeszłości wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania i nie miała problemów z widocznością - szybkie odnowienie jej treści pozwala zwykle utrzymać te rezultaty.

Oczywiście analizy takie wymagają odpowiedniej wiedzy i dużego doświadczenia.

Jakie strony tworzę na starych domenach?

Na domenach z historią tworzę głównie strony o tematyce zbliżonej do dawnej (choć jednocześnie związane z branżą serwisów, które będą przy ich pomocy pozycjonowane). Co więcej, staram się również zachować podobne tytuły, nawiązywać - o ile to możliwe - do wcześniejszych treści, a nawet tworzyć strukturę witryny podobną do tej, jaka funkcjonowała poprzednio. Z doświadczenia wiem, że takie podejście przynosi najlepsze rezultaty.

Jakie elementy różnicowania zaplecza są istotne?

W swej pracy zawsze stawiam na różnorodność zaplecza. Wspomniana wcześniej dywersyfikacja rozszerzeń domen nie jest jedynym tego przejawem - ważnymi jej elementami są również:

  • Rejestrowanie domen na różne dane, tak firmowe, jak i prywatne. Stosuję też niekiedy opcję ukrywania informacji w bazie WHOIS.
  • Różnicowanie adresów IP witryn i stosowanie różnych hostingów
  • Wykorzystywanie różnych skryptów, motywów oraz loginów przy publikacji wpisów na WordPressie, Joomla! czy w HTML.

Co oczywiste, na moich zapleczach znajdują się strony o różnym charakterze: typowe blogi, specjalistyczne serwisy, rankingi, witryny ogłoszeniowe itd. Wszystko to ma zapewnić moim klientom odpowiednio zróżnicowany profil backlinków.

Oto kilka przykładów moich stron zapleczowych:

Strona rankingowa

To strona zawierająca szczegółowe opisy hoteli, oceny oraz informacje o udogodnieniach i lokalizacjach każdego z nich. Ponadto, na stronie znaleźć można artykuły na temat różnych typów hoteli - biznesowych czy all-inclusive oraz poradniki dotyczące wyboru najlepszego miejsca na wakacje.

Ranking hoteli w Polsce - Top 10

Blog specjalistyczny

Poniższa strona poświęcona jest metodom oszczędzania paliwa, oferująca porady dotyczące ecodrivingu oraz informacje na temat efektywnego zarządzania kosztami paliwa w firmach i dla indywidualnych kierowców.

Blog - Oszczędzaj na paliwie

Blog ogólnotematyczny

InterAktywność to blog oferujący szeroki wachlarz artykułów na różnorodne tematy, w tym zdrowie, uroda, moda, dom, motoryzacja, turystyka, biznes oraz IT, zachęcający do aktywnego uczestnictwa i dzielenia się wiedzą.

Blog ogólnotematyczny InterAktywność

Strona firmowa 

Poniższa strona to witryna firmy oferującej szafy przesuwne, garderoby i meble na wymiar, prezentująca ich ofertę oraz zapewniająca bezpłatny pomiar i fachowe doradztwo.

Salon Komandor

Blog Poradnik

Uni Plus+ to poradnikowy blog, który oferuje artykuły na tematy związane z motoryzacją, budownictwem, odnawialnymi źródłami energii (OZE), biznesem i IT, a także poleca najlepsze firmy i publikuje rankingi specjalistów z różnych branż.

Blog poradnikowy Uni Plus+

Czego należy unikać podczas korzystania z zaplecza SEO?

Przede wszystkim - nie należy przesadzać z ilością linków. Warto pamiętać, że umieszczenie na stronach zapleczowych zbyt dużej ich liczby bywa niekiedy odbierane przez Google jako próba manipulacji. Rezultatem tego może być osłabienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania, a w skrajnych sytuacjach - nawet nałożenie filtru.

Z tego właśnie powodu warto powierzyć prowadzenie poważniejszych działań pozycjonującym specjalistom SEO -  jedynie osoby o odpowiednio dużym doświadczeniu są w stanie określić, jaka ilość linków zapewni wzrost pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, a jaka może wiązać się ze wspomnianym wcześniej ryzykiem. Zlecając pracę specjaliście SEO, można uzyskać też pewność, że w procesie pozycjonowania uwzględnione zostaną wszystkie aspekty, a podjęte działania szybko przyniosą wymierne korzyści.

Skontaktuj się ze mną już dziś!

Wpisz komentarz
lub dodaj komentarz jako gość
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Dodaj pierwszy komentarz.

Masz pytanie?

Chętnie na nie odpowiem. Przejdź na stronę kontaktową i wybierz najwygodniejszą dla siebie metodę kontaktu. Czekam na Ciebie!